Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Logopeda

 

Drodzy Rodzice!

W naszym przedszkolu odbywają się zajęcia logopedyczne od poniedziałku do środy w godz. 8:00- 11:30. Jeżeli macie Państwo pytania dotyczące rozwoju mowy waszego dziecka, przebiegu terapii lub po prostu chcecie aktywnie włączyć się w nasze działania, zapraszam do bezpośredniego kontaktu. Godziny dostępności dla rodzica:

wtorek: 7:30 - 8:00

środa : 7:30 - 8:30

Dzieci uczestniczące w zajęciach (oprócz grupy 1) proszone są o regularne ćwiczenia i przynoszenie zeszytów.


Po co ta pionizacja języka?

Umiejętność unoszenia języka do góry jest nam potrzebna już od pierwszych chwil życia – maluch ssąc pierś matki unosi przednią część języka do góry, aby po dociśnięciu jej do podniebienia pobrać pokarm.

Choć o tym nie myślimy, w pozycji spoczynkowej nasz język również jest uniesiony.

Co się dzieje, gdy język nie potrafi się pionizować?

Trudności związane z jedzeniem:

Problemy, jakie wywołuje brak pionizacji języka, mogą zacząć się już od pierwszego dnia życia dziecka, kiedy to noworodek nie jest w stanie językiem docisnąć brodawki sutkowej do podniebienia i tym samym pobrać pokarmu.

Nieprawidłowości ortodontyczne:

Prawidłowe ułożenie języka warunkuje rozwój szczęki u dziecka, co wpływa nawet na wygląd twarzy. Jeśli język w pozycji spoczynkowej leży na dnie jamy ustnej –wypycha zęby i prowadzi do wady zgryzu.

Problemy z wymową:

Osoby, które mają nieprawidłową pozycję spoczynkową języka, często oddychają torem ustnym, a stąd już prosta droga do seplenienia międzyzębowego (wady wymowy, w której język układa się pomiędzy górnymi i dolnymi zębami). Pionizacja języka jest też niezbędna do wymowy wielu polskich głosek.

Które głoski wymagają pionizacji języka?

Wśród głosek, które wypowiadamy z uniesionym do góry językiem, są: t, d, n, l – powinny one pojawić się do 3 roku życia dziecka. Jeśli maluch nie potrafi unieść języka do góry, najczęściej będą one wymawiane z językiem pomiędzy zębami lub zastępowane przez inne głoski. Dziecko mówi np. kaka zamiast tata, gom zamiast dom, jajka zamiast lalka.

W 4-5 roku życia dziecka powinny pojawić się głoski tzw. szumiące, czyli sz, ż, cz, dż. Do ich wymowy również konieczne jest uniesienie języka do góry. Podobnie jest z najtrudniejszą głoską systemu języka polskiego – r, którą poprawnie powinien wypowiadać sześciolatek.

Co zrobić, jeśli dziecko nie potrafi unieść języka do góry?

Najpierw trzeba wykluczyć czynniki, które uniemożliwiają dziecku uniesienie języka, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub nieprawidłowe napięcie mięśniowe (którego oceny dokonuje fizjoterapeuta). Jeśli jesteśmy pewni, że dziecko nie tyle nie może co nie potrafi unieść języka do góry, możemy zacząć ćwiczenia. Najlepsze efekty uzyskamy dzięki regularności, rodzic powinien ćwiczyć z dzieckiem każdego dnia.

Źródło: 

https://kiedydologopedy.pl/pionizacja-jezyka-do-czego-jest-potrzebna-i-jak-ja-uzyskac/ 


Materiały do pobrania:

Głoska Z.(pdf, wielkość pliku: 1,05MB)

Głoska G.(pdf, wielkość pliku: 263KB)

Głoska K.(pdf, wielkość pliku: 528KB)

Głoska S.(pdf, wielkość pliku: 2,49MB)

Głoska SZ.(pdf, wielkość pliku: 2,47MB)

Głoska R.(pdf, wielkość pliku: 180KB)

Głoska CZ.(pdf, wielkość pliku: 81KB)

Głoska Ż. (pdf, wielkość pliku: 82KB)

 

Materiały dodatkowe:

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (jpeg, wielkość pliku: 194KB)

Głoska R - ćwiczenia 1 (pdf, wielkość pliku: 1,07MB)

Głoska R - ćwiczenia 2 (pdf, wielkość pliku: 3,22MB)

Głoska R - ćwiczenia 3 (pdf, wielkość pliku: 1,48MB)

Głoska R - ćwiczenia 4 (pdf, wielkość pliku: 1,15MB)

Głoska R - ćwiczenia 5 (pdf, wielkość pliku: 1,20MB)

Głoska R - ćwiczenia 6 (ćwiczenia wstępne) (pdf, wielkość pliku: 134KB)

Głoska Ż - ćwiczenia (pdf, wielkość pliku: 1,68MB)

Głoska Ż - śmieszne zdania (pdf, wielkość pliku: 825KB)

Głoski K-T - ćwiczenia 1 (pdf, wielkość pliku: 1,53MB)

Głoski K-T - ćwiczenia 2 (pdf, wielkość pliku: 746KB)

Głoska Z (występowanie) (pdf, wielkość pliku: 250KB)

Głoska S (występowanie) (pdf, wielkość pliku: 220KB)

Głoska DZ (występowanie) (pdf, wielkość pliku: 84KB)

Głoska C (występowanie) (pdf, wielkość pliku: 244KB)

Głoski szumiące - ćwiczenia (pdf, wielkość pliku: 92KB)

Głoski syczące - ćwiczenia (pdf, wielkość pliku: 104KB)