Logopeda
Drodzy Rodzice!
W naszym przedszkolu odbywają się zajęcia logopedyczne. Jeżeli macie Państwo pytania dotyczące rozwoju mowy waszego dziecka, przebiegu terapii lub po prostu chcecie aktywnie włączyć się w nasze działania, zapraszam do bezpośredniego kontaktu.
Dzieci uczestniczące w zajęciach (oprócz grupy 1) proszone są o regularne ćwiczenia i przynoszenie zeszytów.
Etapy rozwoju mowy dziecka
Okres melodii - do 1 roku życia
Dziecko w pierwszych miesiącach komunikuje się za pomocą kszyku, płaczu. Głużenie następuje około 2-3 miesiąca. Od 5-6 miesiąca zaczyna gaworzyć. Pojawiają się pierwsze sylaby
Okres wyrazu - 1/2 rok życia
Dziecko w tym okresie wymawia samogłoski, prawidłowo wymawia spółgłoski: p, b, m, t, d, n, ń, ś, ś, k, j. Trudniejsze spółgłoski zastępuje innymi. Dziecko posługuje się głównie jednosylabowymi i dwusylabowymi wyrazami.
Okres zdania - 2/3 rok życia
Dziecko zaczyna posługiwać się prostymi zdaniami. wymawia już wszystkie samogłoski (a, o, u, i , y, e) również samogłoski nosowe (ą, ę). Prawidłowo wymawia spółgłoski: p, b, m, f, w, k, g, ch, t, d, n l, ś, ź, ć, dź.
Okres swoistej mowy dziecięcej - 3/7 rok życia
W wieku 3-4 lat dziecko zaczyna wypowiadać głoski: s, z, c, dz. Pomiędzy 4 a 5 rokiem życia pojawiają się głoski: sz, ż, cz, dż. Dziecko 6-letnie powinno poprawnie wymawiać głoskę r. Dziecko 7-letnie swobodnie posługuje się mową.
Po co ta pionizacja języka?
Umiejętność unoszenia języka do góry jest nam potrzebna już od pierwszych chwil życia – maluch ssąc pierś matki unosi przednią część języka do góry, aby po dociśnięciu jej do podniebienia pobrać pokarm.
Choć o tym nie myślimy, w pozycji spoczynkowej nasz język również jest uniesiony.
Co się dzieje, gdy język nie potrafi się pionizować?
Trudności związane z jedzeniem:
Problemy, jakie wywołuje brak pionizacji języka, mogą zacząć się już od pierwszego dnia życia dziecka, kiedy to noworodek nie jest w stanie językiem docisnąć brodawki sutkowej do podniebienia i tym samym pobrać pokarmu.
Nieprawidłowości ortodontyczne:
Prawidłowe ułożenie języka warunkuje rozwój szczęki u dziecka, co wpływa nawet na wygląd twarzy. Jeśli język w pozycji spoczynkowej leży na dnie jamy ustnej –wypycha zęby i prowadzi do wady zgryzu.
Problemy z wymową:
Osoby, które mają nieprawidłową pozycję spoczynkową języka, często oddychają torem ustnym, a stąd już prosta droga do seplenienia międzyzębowego (wady wymowy, w której język układa się pomiędzy górnymi i dolnymi zębami). Pionizacja języka jest też niezbędna do wymowy wielu polskich głosek.
Które głoski wymagają pionizacji języka?
Wśród głosek, które wypowiadamy z uniesionym do góry językiem, są: t, d, n, l – powinny one pojawić się do 3 roku życia dziecka. Jeśli maluch nie potrafi unieść języka do góry, najczęściej będą one wymawiane z językiem pomiędzy zębami lub zastępowane przez inne głoski. Dziecko mówi np. kaka zamiast tata, gom zamiast dom, jajka zamiast lalka.
W 4-5 roku życia dziecka powinny pojawić się głoski tzw. szumiące, czyli sz, ż, cz, dż. Do ich wymowy również konieczne jest uniesienie języka do góry. Podobnie jest z najtrudniejszą głoską systemu języka polskiego – r, którą poprawnie powinien wypowiadać sześciolatek.
Co zrobić, jeśli dziecko nie potrafi unieść języka do góry?
Najpierw trzeba wykluczyć czynniki, które uniemożliwiają dziecku uniesienie języka, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub nieprawidłowe napięcie mięśniowe (którego oceny dokonuje fizjoterapeuta). Jeśli jesteśmy pewni, że dziecko nie tyle nie może co nie potrafi unieść języka do góry, możemy zacząć ćwiczenia. Najlepsze efekty uzyskamy dzięki regularności, rodzic powinien ćwiczyć z dzieckiem każdego dnia.
Źródło:
https://kiedydologopedy.pl/pionizacja-jezyka-do-czego-jest-potrzebna-i-jak-ja-uzyskac/
Materiały do pobrania:
Uwaga! Pliki nie są dostępne cyfrowo. Jeżeli potrzebujesz alternatywnego dostępu skontaktuj się z nami.
Głoska Z [.pdf, 1.05 MB].(pdf, wielkość pliku: 1,05MB)
Głoska G [.pdf, 263.56 kB].(pdf, wielkość pliku: 263KB)
Głoska K [.pdf, 528.86 kB].(pdf, wielkość pliku: 528KB)
Głoska S [.pdf, 2.49 MB].(pdf, wielkość pliku: 2,49MB)
Głoska SZ [.pdf, 2.47 MB].(pdf, wielkość pliku: 2,47MB)
Głoska R [.pdf, 180.90 kB].(pdf, wielkość pliku: 180KB)
Głoska CZ [.pdf, 81.13 kB].(pdf, wielkość pliku: 81KB)
Głoska Ż [.pdf, 82.01 kB]. (pdf, wielkość pliku: 82KB)
Materiały dodatkowe:
Uwaga! Pliki nie są dostępne cyfrowo. Jeżeli potrzebujesz alternatywnego dostępu skontaktuj się z nami.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego [.jpeg, 194.62 kB] (jpeg, wielkość pliku: 194KB)
Głoska R - ćwiczenia 1 [.pdf, 1.08 MB] (pdf, wielkość pliku: 1,07MB)
Głoska R - ćwiczenia 2 [.pdf, 3.23 MB] (pdf, wielkość pliku: 3,22MB)
Głoska R - ćwiczenia 3 [.pdf, 1.49 MB] (pdf, wielkość pliku: 1,48MB)
Głoska R - ćwiczenia 4 [.pdf, 1.15 MB] (pdf, wielkość pliku: 1,15MB)
Głoska R - ćwiczenia 5 [.pdf, 1.21 MB] (pdf, wielkość pliku: 1,20MB)
Głoska R - ćwiczenia 6 (ćwiczenia wstępne) [.pdf, 134.41 kB] (pdf, wielkość pliku: 134KB)
Głoska Ż - ćwiczenia [.pdf, 1.69 MB] (pdf, wielkość pliku: 1,68MB)
Głoska Ż - śmieszne zdania [.pdf, 825.68 kB] (pdf, wielkość pliku: 825KB)
Głoski K-T - ćwiczenia 1 [.pdf, 1.54 MB] (pdf, wielkość pliku: 1,53MB)
Głoski K-T - ćwiczenia 2 [.pdf, 746.35 kB] (pdf, wielkość pliku: 746KB)
Głoska Z (występowanie) [.pdf, 250.47 kB] (pdf, wielkość pliku: 250KB)
Głoska S (występowanie) [.pdf, 216.71 kB] (pdf, wielkość pliku: 220KB)
Głoska DZ (występowanie) [.pdf, 80.54 kB] (pdf, wielkość pliku: 84KB)
Głoska C (występowanie) [.pdf, 243.74 kB] (pdf, wielkość pliku: 244KB)
Głoski szumiące - ćwiczenia [.pdf, 91.04 kB] (pdf, wielkość pliku: 92KB)
Głoski syczące - ćwiczenia [.pdf, 100.22 kB] (pdf, wielkość pliku: 104KB)