ZABAWY BADAWCZE U DZIECI
ZABAWY BADAWCZE U DZIECI
Drodzy Rodzice! Chciałabym podzielić się z Państwem kilkoma przemyśleniami związanymi z zabawami badawczymi dzieci przedszkolnych. Co to są te zabawy badawcze?
Większość z Państwa posługując się wrodzoną intuicją na pewno potrafi powiedzieć kiedy i w jaki sposób dziecko „bada” i poznaje rzeczywistość wokół siebie. W rezultacie zabawy te , to te działania dzieci w których sprawdzają one dostępne dla nich cechy najbliższego środowiska np.: jaki smak ma woda, czy cukier z cukierniczki jest słodki, jaka w dotyku jest ziemia, ile piasku zmieści się w foremce, czy można położyć talerz na głowie itd.itp.
Zabawy badawcze to różnego rodzaju eksperymenty i doświadczenia. Również te w domu. W ich czasie dzieci prowadzą obserwacje i wyciągają z nich wnioski . Szukają różnych rozwiązań ciągle lepszych, tworzą nowe pomysły, poznają rzeczywistość.
Taka zabawa uczy dziecko obserwacji, wyciągania wniosków, szukania rozwiązań, określania związków przyczynowo - skutkowych, sprzyja rodzeniu się nowych pomysłów, uczy planowania i wreszcie rozwija logiczne myślenie. Takie eksperymentowanie ćwiczy też cierpliwość, koncentrację i wytrwałość, bo na efekty swoich działań czasami trzeba trochę poczekać.
Tak więc dla tych ,którzy z niedowierzaniem czytają o tym , że robienie bałaganu , przelewanie wody i grzebanie w piasku jest twórcze, rozwijające i kształcące to potwierdzam. WŁAŚNIE TAKIE JEST!
O zabawach badawczych dzieci można napisać tomy, gdyż pomysły jakie powstają w trakcie ich wykonywania są wyjątkowo twórcze, często również towarzyszy im chaos i bałagan, wszystko wokół dziecka lepi się lub płynie, jest zasypane i porozrzucane. Ale to właśnie jest prawdziwe dziecięce badanie i poznawanie rzeczywistości.
Małe dziecko w wieku od 3 do 6 lat potrzebuje właśnie takiego poznawania, twórczego i pełnego niespodzianek. Potrzebuje kontaktu z” żywą” materią czyli piaskiem, ziemią, powietrzem, wodą, roślinami i zwierzętami.
Ostatnio miałam okazję uczestniczyć w webinarium czyli spotkaniu on-line z nauczycielami z całej Polski pracującymi w zgodzie z koncepcją pedagogiczną Froebla.
Friedrich Wilhelm Froebel, był niemieckim pedagogiem, teoretykiem wychowania przedszkolnego, architektem i miłośnikiem przyrody. Żył w latach 1782-1852. Pedagog podkreślał, iż w celu zapewnienie dziecku pełnego wykształcenia należy w nauczaniu integrować siły: głowy, rąk i serca. Wychowanie powinno mieć charakter globalny.
W okresie dzieciństwa dziecko powinno zdobywać jak najwięcej nowych doświadczeń. Ważna jest przy tym jego samodzielność w działaniu i dochodzeniu do wiedzy.
Polecam więc Państwu zgodnie z tą koncepcją pozwolenie dziecku na własne eksperymentowanie i doświadczanie świata wokół. Oczywiście należy opiekę nad dzieckiem utrzymywać, eksperymentowanie musi odbywać się pod kontrolą dorosłego w przypadku materiałów i substancji niebezpiecznych (ogień, gorąca woda, ostre narzędzia itd.) ale oprócz nich pozwólmy dzieciom samodzielnie doświadczać i eksperymentować z tym co wokół nas.
Na czym to może polegać?
Można w łazience nalać wody do miski, dać kilka naczyń o różnej pojemności. Pozwolić na przelewanie wody z jednego do drugiego; zgromadzić kilka materiałów klocki, łyżki metalowe, pumeks, pozwolić na sprawdzanie czy będą pływać; papier, plastelina, chleb, pozwolić na sprawdzenie co się z nimi stanie w wodzie. W kuchni możecie naszykować miskę i kilka rodzajów sypkich produktów (kasze różnego rodzaju) pozwolić przesypywać w rękach i pojemniczkach, kubeczkach, łyżkach; wykorzystać zwykłe żółte chrupki kukurydziane do różnych zabaw, tworzenia budowli (można lepić na wodę albo ślinę); warzywa i owoce umyć i dać dziecku pokroić (przynajmniej te miękkie, nawet plastikowym nożem) oglądać je, dotykać, wąchać i próbować. Tekturowe kartony różnej wielkości takie do schowania się i takie do ukrycia ukochanych skarbów, przynieść dziecku, postawić i poczekać jak je wykorzysta. My w przedszkolu z pudełek robiliśmy teatrzyk w którym występowały małe zabawki jako aktorzy.
Jednym słowem im prościej tym lepiej.
Reasumując: chodzi więc o to by dzieciom dostarczyć materiałów i pozwolić z nimi działać.
Serdecznie pozdrawiam i zachęcam do działań.
Justyna Kochanowska
W tekście wykorzystano informacje z:
Webinarium Rozwijanie kreatywności dzieci w domu- to się musi udać z dn.16.04.2020 prowadzonym przez: Annę Turską i Sylwię Kustosz
Strony: Froebel.pl Dar Zabawy, Maluszkowe inspiracje