KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

ZABAWY BADAWCZE U DZIECI

 

ZABAWY BADAWCZE U DZIECI

 

Drodzy Rodzice. Chciałabym podzielić się z Państwem kilkoma przemyśleniami związanymi z  zabawami badawczymi dzieci przedszkolnych. Co to są te zabawy badawcze?
Większość z Państwa posługując się wrodzoną intuicją na pewno potrafi powiedzieć kiedy i w jaki sposób dziecko „bada” i poznaje rzeczywistość wokół siebie. W rezultacie zabawy te , to te działania dzieci w których sprawdzają one  dostępne dla nich cechy najbliższego środowiska np.: jaki smak ma woda, czy cukier z cukierniczki jest słodki, jaka w dotyku jest ziemia, ile piasku zmieści się w foremce, czy można położyć talerz na głowie itd.itp.
Zabawy badawcze to różnego rodzaju eksperymenty i doświadczenia. Również te w domu. W ich czasie dzieci prowadzą obserwacje i wyciągają z nich wnioski .  Szukają różnych rozwiązań ciągle lepszych, tworzą nowe pomysły, poznają rzeczywistość.
Taka zabawa uczy dziecko obserwacji, wyciągania wniosków, szukania rozwiązań, określania związków przyczynowo - skutkowych, sprzyja rodzeniu się nowych pomysłów, uczy planowania i wreszcie rozwija logiczne myślenie. Takie eksperymentowanie ćwiczy też cierpliwość, koncentrację i wytrwałość, bo na efekty swoich działań czasami trzeba trochę poczekać.
Tak więc dla tych ,którzy z niedowierzaniem czytają o tym , że robienie bałaganu , przelewanie wody i grzebanie w piasku jest twórcze, rozwijające i kształcące to potwierdzam. WŁAŚNIETAKIE JEST!
O zabawach badawczych dzieci można napisać tomy, gdyż pomysły jakie powstają w trakcie ich wykonywania są wyjątkowo twórcze, często również towarzyszy im chaos i bałagan, wszystko wokół dziecka lepi się lub płynie, jest zasypane i porozrzucane. Ale to właśnie jest prawdziwe dziecięce badanie i poznawanie rzeczywistości.
Małe dziecko w wieku od 3 do 6 lat potrzebuje właśnie takiego poznawania, twórczego i pełnego niespodzianek. Potrzebuje kontaktu z” żywą” materią czyli piaskiem, ziemią, powietrzem, wodą, roślinami i zwierzętami.

Ostatnio miałam okazję uczestniczyć w webinarium czyli spotkaniu on-line z nauczycielami z całej Polski pracującymi w zgodzie z koncepcją pedagogiczną Froebla.
Friedrich Wilhelm Froebel, był niemieckim pedagogiem, teoretykiem wychowania przedszkolnego, architektem i miłośnikiem przyrody. Żył w latach 1782-1852. Pedagog podkreślał, iż w celu zapewnienie dziecku pełnego wykształcenia należy w nauczaniu integrować siły: głowy, rąk i serca. Wychowanie powinno mieć charakter globalny.
W okresie dzieciństwa dziecko powinno zdobywać jak najwięcej nowych doświadczeń. Ważna jest przy tym jego samodzielność w działaniu i dochodzeniu do wiedzy.
Polecam więc Państwu zgodnie z tą koncepcją pozwolenie dziecku na własne eksperymentowanie i doświadczanie świata wokół. Oczywiście należy opiekę nad dzieckiem utrzymywać , eksperymentowanie musi odbywać się pod kontrolą dorosłego w przypadku materiałów i substancji niebezpiecznych (ogień, gorąca woda, ostre narzędzia itd. itp.) ale oprócz nich pozwólmy dzieciom samodzielnie doświadczać i eksperymentować z tym co wokół nas.
Na czym to może polegać?
Można w łazience nalać wody do miski, dać kilka naczyń o różnej pojemności. Pozwolić na przelewanie wody z jednego do drugiego; zgromadzić kilka materiałów klocki, łyżki metalowe, pumeks, pozwolić na sprawdzanie czy będą pływać?; papier, plastelina, chleb, pozwolić na sprawdzenie co się z nimi stanie w wodzie?
W kuchni naszykować miskę i kilka rodzajów sypkich produktów (kasze różnego rodzaju) pozwolić przesypywać w rękach i pojemniczkach, kubeczkach ,łyżkach; wykorzystać zwykłe żółte chrupki kukurydziane do różnych zabaw, tworzenia budowli (można lepić na wodę albo ślinę); warzywa i owoce umyć i dać dziecku pokroić (przynajmniej te miękkie, nawet plastikowym nożem) oglądać je, dotykać, wąchać i próbować.
Tekturowe kartony różnej wielkości takie do schowania się i takie do ukrycia ukochanych skarbów, przynieść dziecku, postawić i poczekać jak je wykorzysta. My w przedszkolu z pudełek robiliśmy teatrzyk w którym występowały małe zabawki jako aktorzy.
Jednym słowem im prościej tym lepiej.

Reasumując: chodzi więc o to by dzieciom dostarczyć materiałów i pozwolić z nimi działać.

Serdecznie pozdrawiam i zachęcam do działań.

            Justyna Kochanowska

 W tekście wykorzystałam informacje z :

Webinarium  Rozwijanie kreatywności dzieci w domu- to się musi udać  z dn.16.04.2020 prowadzonym przez: Annę Turską i Sylwię Kustosz

Strony: Froebel.pl Dar Zabawy

Strony: Maluszkowe inspiracje