Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

ZABAWY BADAWCZE U DZIECI

ZABAWY BADAWCZE U DZIECI

Drodzy Rodzice! Chciałabym podzielić się z Państwem kilkoma przemyśleniami związanymi z  zabawami badawczymi dzieci przedszkolnych. Co to są te zabawy badawcze?

Większość z Państwa posługując się wrodzoną intuicją na pewno potrafi powiedzieć kiedy i w jaki sposób dziecko „bada” i poznaje rzeczywistość wokół siebie. W rezultacie zabawy te , to te działania dzieci w których sprawdzają one  dostępne dla nich cechy najbliższego środowiska np.: jaki smak ma woda, czy cukier z cukierniczki jest słodki, jaka w dotyku jest ziemia, ile piasku zmieści się w foremce, czy można położyć talerz na głowie itd.itp.
Zabawy badawcze to różnego rodzaju eksperymenty i doświadczenia. Również te w domu. W ich czasie dzieci prowadzą obserwacje i wyciągają z nich wnioski .  Szukają różnych rozwiązań ciągle lepszych, tworzą nowe pomysły, poznają rzeczywistość.

Taka zabawa uczy dziecko obserwacji, wyciągania wniosków, szukania rozwiązań, określania związków przyczynowo - skutkowych, sprzyja rodzeniu się nowych pomysłów, uczy planowania i wreszcie rozwija logiczne myślenie. Takie eksperymentowanie ćwiczy też cierpliwość, koncentrację i wytrwałość, bo na efekty swoich działań czasami trzeba trochę poczekać.

Tak więc dla tych ,którzy z niedowierzaniem czytają o tym , że robienie bałaganu , przelewanie wody i grzebanie w piasku jest twórcze, rozwijające i kształcące to potwierdzam. WŁAŚNIE TAKIE JEST!

O zabawach badawczych dzieci można napisać tomy, gdyż pomysły jakie powstają w trakcie ich wykonywania są wyjątkowo twórcze, często również towarzyszy im chaos i bałagan, wszystko wokół dziecka lepi się lub płynie, jest zasypane i porozrzucane. Ale to właśnie jest prawdziwe dziecięce badanie i poznawanie rzeczywistości.

Małe dziecko w wieku od 3 do 6 lat potrzebuje właśnie takiego poznawania, twórczego i pełnego niespodzianek. Potrzebuje kontaktu z” żywą” materią czyli piaskiem, ziemią, powietrzem, wodą, roślinami i zwierzętami.

Ostatnio miałam okazję uczestniczyć w webinarium czyli spotkaniu on-line z nauczycielami z całej Polski pracującymi w zgodzie z koncepcją pedagogiczną Froebla.

Friedrich Wilhelm Froebel, był niemieckim pedagogiem, teoretykiem wychowania przedszkolnego, architektem i miłośnikiem przyrody. Żył w latach 1782-1852. Pedagog podkreślał, iż w celu zapewnienie dziecku pełnego wykształcenia należy w nauczaniu integrować siły: głowy, rąk i serca. Wychowanie powinno mieć charakter globalny.

W okresie dzieciństwa dziecko powinno zdobywać jak najwięcej nowych doświadczeń. Ważna jest przy tym jego samodzielność w działaniu i dochodzeniu do wiedzy.

Polecam więc Państwu zgodnie z tą koncepcją pozwolenie dziecku na własne eksperymentowanie i doświadczanie świata wokół. Oczywiście należy opiekę nad dzieckiem utrzymywać, eksperymentowanie musi odbywać się pod kontrolą dorosłego w przypadku materiałów i substancji niebezpiecznych (ogień, gorąca woda, ostre narzędzia itd.) ale oprócz nich pozwólmy dzieciom samodzielnie doświadczać i eksperymentować z tym co wokół nas.

Na czym to może polegać?

Można w łazience nalać wody do miski, dać kilka naczyń o różnej pojemności. Pozwolić na przelewanie wody z jednego do drugiego; zgromadzić kilka materiałów klocki, łyżki metalowe, pumeks, pozwolić na sprawdzanie czy będą pływać; papier, plastelina, chleb, pozwolić na sprawdzenie co się z nimi stanie w wodzie. W kuchni możecie naszykować miskę i kilka rodzajów sypkich produktów (kasze różnego rodzaju) pozwolić przesypywać w rękach i pojemniczkach, kubeczkach, łyżkach; wykorzystać zwykłe żółte chrupki kukurydziane do różnych zabaw, tworzenia budowli (można lepić na wodę albo ślinę); warzywa i owoce umyć i dać dziecku pokroić (przynajmniej te miękkie, nawet plastikowym nożem) oglądać je, dotykać, wąchać i próbować. Tekturowe kartony różnej wielkości takie do schowania się i takie do ukrycia ukochanych skarbów, przynieść dziecku, postawić i poczekać jak je wykorzysta. My w przedszkolu z pudełek robiliśmy teatrzyk w którym występowały małe zabawki jako aktorzy.
Jednym słowem im prościej tym lepiej.

Reasumując: chodzi więc o to by dzieciom dostarczyć materiałów i pozwolić z nimi działać.

Serdecznie pozdrawiam i zachęcam do działań.

Justyna Kochanowska

 

W tekście wykorzystano informacje z:

Webinarium  Rozwijanie kreatywności dzieci w domu- to się musi udać  z dn.16.04.2020 prowadzonym przez: Annę Turską i Sylwię Kustosz

Strony: Froebel.pl Dar Zabawy, Maluszkowe inspiracje