POLECANA LITERATURA
Szanowni Państwo poniżej przekazujemy Państwu propozycję literatury do wykorzystania, opracowaną przez pracowników Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej nr 5 w Łodzi, z którą ściśle współpracujemy.
Aneta Koliczkowska poleca:
- Agnieszka Stein – „Dziecko z bliska”. Opisuje relacje w rodzinie i to, jak budować bezpieczne więzi między jej członkami. Porusza kwestię rozpoznawania przez dziecko emocji i ich wyrażania, kar i nagród, granic, a także konieczności zadbania o własne potrzeby ze strony opiekuna.
- Agnieszka Stein – „Dziecko z bliska idzie w świat”. Dotyczy wyjątkowego momentu w rozwoju dziecka, jakim jest rozpoczęcie nauki szkolnej. Mówi o adaptacji, rozwiązywaniu najczęstszych problemów szkolnych oraz nauce współpracy i nawiązywania relacji rówieśniczych.
- Stuart Shanker – „Self Reg”. Książka proponuje naukę samoregulacji przez dzieci jako skuteczną metodę modyfikacji ich trudnych zachowań. Osiągana przez dziecko równowaga wspiera jego rozwój, ułatwia koncentrację i radzenie sobie z frustracją i stresem. Ujęcie Self-Reg jest pomaga również rodzicom w regulacji ich emocji i napięcia, a w rezultacie buduje wspierające relacje z dzieckiem.
- Agnieszka Stążka-Gawrysiak – Self-Reg, Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę. Książka jest zbiorem opowieści dla dzieci na temat emocji, ich wpływu na człowieka oraz sposobów radzenia sobie z nimi. W przystępny sposób pozwala dziecku na podnoszenie własnych kompetencji emocjonalnych, m.in. poprzez świadomość własnych odczuć.
- Wojciech Eichelberger – „O co pytają dzieci”. W rozmowie z Eichelbergerem poruszane są różnorodne tematy, dotyczące relacji wewnątrzrodzinnych (również w rodzinach patchworkowych), emocji i frustracji dziecięcej, granic i kar.
- Lawrence J. Cohen – „Rodzicielstwo przez zabawę”. Ukazuje zabawę dziecka i z dzieckiem nie tylko jako swoistą potrzebę czy formę spędzania czasu, ale także metodę terapeutyczną, pomocną dziecku w zrozumieniu i wyrażaniu trudnych emocji, rozwiązywaniu problemów z zachowaniem czy wzmacnianiu poczucia własnej wartości.
- Jesper Juul – „Twoje kompetentne dziecko”. Autor zachęca do przemyślenia popularnych koncepcji wychowania, opartych o to, jak sprawić, by dziecko było grzeczne i posłuszne. Stawia na zdrowe poczucie własnej wartości, kształtowanie postawy samodzielności w dziecku a także umiejętności budowania relacji z innymi.
- Jesper Juul - „Nie” z miłości. Książka łamie stereotyp „bezstresowego wychowania”. Ukazuje stawianie dziecku granic jako nieodzowny element jego prawidłowego rozwoju, kształtowania siły i świadomości własnej wartości, a także budowania szczerych, głębokich relacji w rodzinie.
Edyta Sabicka poleca:
- Vetulani Jerzy „Sen Alicji, czyli jak działa mózg” (polecam, do czytania dzieciom z rodzicami A.B)
- Stuart Shanker „Self-Reg” Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę
- Huebner Dawn „Co robić, gdy się martwisz” i „Co robić, gdy się złościsz”
Marta Jabłońska poleca:
- Learningapps.org - strona udostępniająca aplikacje edukacyjne tworzona przez nauczycieli i innych uczniów. Można wykorzystać je do powtórek materiałów z różnych dziedzin i dopasować poziom do aktualnego etapu kształcenia. Po zarejestrowaniu jest możliwość tworzenia własnych aplikacji.
- Książki wspierające rodziców/opiekunów w lepszym rozumieniu ich dzieci i wypracowaniu odpowiednich reakcji na ich działania:
- Adele Faber, Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
- Harvey Karp „Najszczęśliwsze dziecko w okolicy”
- Isabelle Filliozat „W sercu emocji dziecka. Jak rozumieć i wspierać swoje dziecko”
- Virginie Limousin Isabelle Filliozat „Moje emocje. Akceptuję, co czuję” - książka dla dzieci młodszych, ale także dla ich rodziców. Wsparcie opiekunów w uczeniu ich dzieci rozpoznawania i okazywania uczuć w sposób dla wszystkich bezpieczny.
- Eva Eland „Kiedy nadchodzi smutek” - narzędzie wspomagające rodziców w rozmowach z dziećmi na temat trudnych uczuć - w tym przypadku smutku.
- Peter Schmidt „Kaktus na walentynki czyli miłość aspergerowca” - ciekawe spojrzenie na kwestię relacji międzyludzkich z punktu widzenia osoby z Zespołem Aspergera
Grażyna Podgórska poleca:
- Shanker „Self reg”
- Stążka-Gawrysiak „Self reg” - opowieści dla dzieci"
- Nelsen „Pozytywna dyscyplina”
- Kaczmarzyk „Szkoła dla rodziców”
- Faber E.Mazlish „Jak mówić do nastolatków, żeby słuchały? Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały?”
- Baranowska-Jojko „Rozwojowa kreska” (ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii)
- Steinke-Kalembka „Dodaj mi skrzydeł”
- Stelmaszyk „Opowiadania z morałem” – dla dzieci
- Drużyńska „Oswoić potwory” – dla dzieci
Oliwia Kołodziejska poleca:
- Zofia Aleksandra Żuczkowska „Dialog zamiast kar”
- Adele Faber, Elaine Mazlisch „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
- Jane Nelson „Pozytywna dyscyplina”
- Jesper Jull „NIE” z miłości”
- Mathew McKay, Patrick Fanning, Kim Paleg , Dana Landis „Kiedy twoja złość krzywdzi dziecko”
- Kanał na youtube: „Moje dzieci kreatywnie”
Anna Bronowicka poleca:
- Linda J. Pfiffner „Wszystko o ADHD”
- Jirina Prekop i Christel Schweizer „Niespokojne dzieci. Poradnik dla zaniepokojonych rodziców”
- Tomasz Wolańczyk, Artur Kołakowski, Magdalena Skotnicka „Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci” Książka dla rodziców, nauczycieli i lekarzy.”
- Edward M. Hallowell, John J.Ratey “W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych”
- David Pentecost „Wychować dziecko z ADD i ADHD. Praktyczne strategie opanowania trudnych zachowań dzieci z ADD i ADHD”
- Gordon Serfontein „Twoje nadpobudliwe dziecko. Poradnik dla rodziców”
- Polecam książki o jednorodnej tematyce dotyczącej dzieci nadruchliwych, słabo koncentrujących się i impulsywnych, nieraz ze zdiagnozowanym ADD lub ADHD. Książki wyjaśniają istotę zaburzeń dzieci nadruchliwych, pomagają dorosłym lepiej zrozumieć ich potrzeby, a jednocześnie dają wskazówki, jak z nimi postępować. Pozycja „W świecie ADHD...” pozwala również zrozumieć dorosłych z tymi problemami. Jest o tyle ciekawa, że nieraz dziecko nadpobudliwe ma nadpobudliwego rodzica. Kiedy rodzic lepiej zrozumie siebie, będzie lepiej rozumiał dziecko.
Agata Socha poleca:
- Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska „Zabawy i ćwiczenia na cały rok”
- Edyta Gruszczyk - Kolczyńska „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków”
- Shanker „Self- Reg Jak Pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości”
- Faberer, E. Mazlish „Jak mówić, aby dzieci nas słuchały.....” (stara literatura, ale cały czas aktualna)
- Covey „7 nawyków skutecznego działania”
- Blog i kanał na youtube: Moje dzieci kreatywnie. (zbiór zabaw edukacyjnych, plastycznych)
Barbara Kądziołka poleca:
- Manfred Spitzer „Jak uczy się mózg” (Pozycja dla wszystkich zainteresowanych tematyką uczenia się, tym jaką rolę w tym procesie odgrywa nasz mózg, co o nim wiadomo z interdyscyplinarnej perspektywy. Rekomendowana dla nauczycieli, ale nie tylko).
- Agnieszka Stążka - Gawrysiak – „Self-Reg Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” (Książka bardzo inspirująca. Pokazuje rodzicom, jak wprowadzać dzieci w świat emocji, ale też uwrażliwia ich na dziecięce potrzeby, pomaga spojrzeć inaczej na ich trudne zachowania).
- Richard Churces, Roger Terry „NLP dla nauczycieli” (Pozycja może zainteresować nauczycieli, którzy szukają pomysłów na wzbogacenie ich osobistego warsztatu pracy).
- Całusińska, W. Malinowski „Trening umiejętności wychowawczych” (Tu tytuł mówi sam za siebie, pozycja dla rodziców, pedagogów i tp.)
- C. Kendall „Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji” (Pozycja, która zaciekawić może zarówno specjalistów, jak i rodziców. Traktuje o różnych aspektach zaburzeń okresu rozwojowego. Może być pomocna zarówno na etapie rozpoznawania, że z dzieckiem dzieje się coś niepokojącego, jak i udzielania mu adekwatnej pomocy).
- Dawson, R. Guare „Zdolne, ale rozkojarzone” (Książka, która może zainteresować wszystkich, zwłaszcza rodziców, którzy chcą zrozumieć przeszkody, na jakie napotykają dzieci nadpobudliwe i pragną jak najskuteczniej wspierać je w rozwijaniu ich rozwojowego potencjału).
- Melillo „Rozłączone dzieci” (Ciekawe spojrzenie na problematykę ADHD, dysleksji i innych zaburzeń neurologicznych spotykanych u dzieci. Pozycja moim zdaniem raczej dla praktyków, choć zainteresowani tematem rodzice, też łykną sporą dawkę wiedzy).
- Brazelton „Dzieci pełne złości” ( Pozycja rekomendowana zwłaszcza dla rodziców. Pomaga zrozumieć mechanizm złości u dzieci i zachęca dorosłych do krytycznego spojrzenia na ich własne wzorce reagowania w konfrontacji z tą emocją).
- Jasper Juul „Nastolatki, kiedy kończy się wychowanie? (I tu znowu tytuł mówi wszystko. Z pozycją powinni zapoznać się w szczególności rodzice nastoletnich dzieci. Pomoże im ona uniknąć wielu pułapek i wyjść z twarzą z trudnych sytuacji. A wszystko to z pożytkiem dla rozwoju osobistego ich potomstwa).
- Kołakowski, A. Pisula „Sposób na trudne dziecko” (Na okładce widnieje dopisek “Niezbędnik dla rodziców, nauczycieli i terapeutów” - w całości się z nim zgadzam).
- Beręsiewicz, W. Cesarz i inni „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach” (Pozycja składa się z 2 części. Opowiadania w nich zawarte mogą być wykorzystywane na różne sposoby. Jako propozycja lektury dla zadających sobie ważne pytania nastolatków, ale też jako materiał pomocniczy w naszej pracy z młodzieżą, indywidualna i grupową).
- Sunderland „Odwrócona relacja” (Pozycja zwłaszcza dla rodziców, o tym, jak ich osobiste problemy zatruwają dzieciństwo ich dzieci).
Patrycja Pokorska poleca:
- Faber Adel, Mazlish Elaine, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Prosty przekaz w formie poradnika, wielokrotnie wspominany przez rodziców, porusza tematykę komunikacji pomiędzy dorosłymi a dziećmi. Większości autorzy wskazują, w jaki sposób należy modyfikować zachowanie własne, aby zmieniło się zachowanie dzieci.
- Faber Adel, Mazlish Elaine, Jak być rodzicem, jakim zawsze chciałeś być. Pozycja w formie poradnika dla rodziców na temat komunikacji między dziećmi a nimi, pełna przykładów, nawołująca do świadomego rodzicielstwa pełnego szacunku.
- Sobkowiak Monika, Jak wspierać rozwój przedszkolaka? Propozycja odnosi się do rozwoju dzieci pomiędzy 3 a 7 rokiem życia. Autorka systematyzuje poszczególne etapy rozwoju, wskazując na charakterystyczne zmiany, które pojawiają się podczas trwającego rozwoju. Traktuje tym samym o rozwoju emocjonalnym, poznawczym, w tym o możliwościach i pojawiających się barierach.
- Minge Natalia, Minge Krzysztof, Rodzicielstwo bliskości. Jak zbudować więź z dzieckiem. Poradnik poruszający tematykę stylu wychowania opartego na relacji i więzi, jako najistotniejszych. Styl ten opiera się na wzajemnym szacunku, zrozumieniu i respektowaniu potrzeb każdej ze stron. Poradnik pokazuje m.in., w jaki sposób wspierać intelektualny, emocjonalny i społeczny rozwój dziecka w pierwszym roku jego życia.
- Greene Ross, Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i w szkole. Autor pozycji wskazuje na bezskuteczność karania, proponując przy tym naukę kontrolowania i radzenia sobie z emocjami i sytuacjami trudnymi przez dzieci.
- Steinke-Kalemba Joanna, Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Poradnik wychowawczy wskazujący, w jaki sposób budować pewność siebie oraz zaangażowanie w działanie wśród dzieci, w przeciwieństwie do nakłaniania do czynności. Skierowany do rodziców, nauczycieli dzieci starszych – 7-14 lat.
- Sally Rogers, Geraldie Dawson, Laurie Vismara, Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomoc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć. Propozycja skierowana głownie do rodziców, terapeutów dzieci ze spectrum autyzmu, jednakże proste przekazane zasady po każdym z rodziców są wielokroć uniwersalne. Propozycja przejrzysta, jednak dobrze opracowana merytorycznie.
- Szłapa Katarzyna, Wrzesiński Sławomir, Tomasik Iwona, Krok po kroku. Jak rozwijać mowę dziecka. Zabawy do terapii opóźnionego rozwoju mowy dla rodziców i terapeutów. Prosta propozycja dla rodziców i nauczycieli zawierająca jedynie gotowe karty pracy do wykonania przez dzieci małe. Ćwiczenia idealne do stymulowania rozwoju mowy, ciekawe dla dzieci. Polecam ja zawsze rodzicom do wykorzystania w domu ze względu na praktyczny charakter.
- Jako stronę www polecam Printoteke. Z serwisu pobrać można wiele pomocy dydaktycznych w postaci gier i zabaw do samodzielnego wydruku. Pomoce sś zazwyczaj interesujące dla dzieci, kolorowe i ciekawe. Do wykorzystania zarówno przez rodziców, jak i nauczycieli, terapeutów.
Anna Popławska poleca:
- Thomas Gordon „Wychowanie bez porażek”
- Marshall B.Rosenberg „Porozumienie bez przemocy”
- Katarzyna Sawicka „Socjoterapia” (głownie dla nauczycieli, pedagogów)
- Adele Faber, Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole”
- Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska „Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju”
- Maria Molicka „Bajkoterapia”
- Maria Molicka „Bajki terapeutyczne”
Dominika Buczyńska poleca:
- Stasica Jadwiga - Rozwijanie fantazji, zainteresowań i zdolności uczniów.
- Barańska Małgorzata Sensoryczny, piękny świat- zabawy z wierszykami rozwijające IS
- Paluch Anna – Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu.
- Claire Kleindienst Anne- Mały buntownik instrukcja obsług
Maciej Kuliberda poleca:
- Marek Babik "Tato! Gdzie ja mam te plemniki?" Książka dla dorosłych. Dzieci pytają - rodzice odpowiadają. 134 strony formatu zeszytu, tekst przeplatany rysunkami. Krótko i na temat: jak rozmawiać, kiedy, o czym... Wystarczy przeczytać 20 stron i się do nich zastosować, pozostałe to wstęp i przykładowe rozmowy (oparte na faktach).
Beata Szymczak poleca:
- Kohn Alfie „Mit Pracy domowej” - czy koniecznie trzeba zadawać dzieciom zadania do domu? Co mówią na ten temat prace naukowe.
- Kohn Alfie “Mit rozpieszczonego dziecka” - czy można rozpieścić dziecko oraz rozważania nt. Rywalizacji, samokontroli i poczucia własnej wartości.
- Kohn Alfie “Wychowanie bez nagród i kar” - jakie są konsekwencje stosowania kar i nagród oraz nadmiernej kontroli dla rozwoju emocjonalnego dziecka.
- Nelsen Jane „Pozytywna dyscyplina” ja wychowywać dziecko w oparciu o szacunek i empatię.
- Siegel Daniel J. „Potęga obecności” - obowiązkowa pozycja dla nauczycieli i rodziców mówiąca o tym, obecność wpływa na rozwój dziecka i jego mózgu.
- Siegel Daniel J. „Zintegrowany mózg-zintegrowane dziecko” strategie jak pomagać dziecku w rozwijaniu kontroli zachowania przykłady i ilustracje.
- Siegel Daniel J. „Burza w mózgu nastolatka” - książka pozwalająca na poznanie co dzieje się z dziećmi w czasie dorastania.
- Karsson Elen „Sznurówka, ptak ja” - książka do wspólnego czytania z dziećmi rozwijająca wrażliwość i empatię.
Dorota Bukowczyk poleca:
- Faber, E. Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole” - Poradnik z doświadczeniami rodziców i nauczycieli. Porady dotyczące nauki w domu mogą być szczególnie przydatne obecnie.
- Faber, E. M azlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” - Poradnik z doświadczeniami amerykańskich i polskich rodziców. Może ułatwić długie godziny spędzane z dziećmi w domu.
- D.Davis „Dar dysleksji” - Ciekawe spojrzenie na problem dysleksji. Podane metody pozwalające przezwyciężyć trudności jakie sprawia dysleksja.
- Wolańczyk, A. Kołakowski, M. Skotnicka „adpobudliwość psychoruchowa u dzieci” - szczególnie przydatny dla rodziców może być rozdział „Codzienne życie z dzieckiem nadpobudliwym w domu”. Porady tam zawarte mogą pomóc rodzicom dziecka nadpobudliwego przetrwać długie godziny z dzieckiem w domu.
Magdalena Pabijanek poleca:
- Stuart Shanker Self Reg Książka dla rodziców i nauczycieli małych dzieci. Autor proponuje naukę samoregulacji mającej pomóc dzieciom samodzielnie zmienić ich zachowanie. Identyfikacja i zarządzanie emocjami pozwalają dzieciom powrócić do stanu zrównoważenia.
- L. Baker, A. J. Brightman Kroki ku samodzielności Książka dla rodziców i nauczycieli małych dzieci opowiada o nauczaniu codziennych umiejętności dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Jodi Picoult W naszym domu Opowieść dla rodziców z dzieckiem z Zespołem Aspergera.
- John Elder Robison Jestem inny Fascynujący i wyjątkowy przewodnik dla młodych ludzi, którzy być może zmagają się z autyzmem i czują, że nie „nadążają” za otaczającym ich światem.
- David R. Hawkins Technika uwalniania Praktyczny podręcznik rozwijania świadomości.
Marta Cieplucha poleca:
- Greene R. W. „Porozumienie przez współpracę. Jak stworzyć partnerską relację ze swoim dzieckiem” wyd. Mamania
- Filliozat I., Riefolo V., Rojzman C., Laprun A. „Akceptuję, co czuję. Pewność siebie” wyd. Egmont
- Filliozat I., Limousin V., Veille E. „Akceptuję, co czuję. Moje emocje” wyd. Egmont
- Hayes L., Bailey A., Ciarrochi J. „W pułapce myśli - dla nastolatków. Jak skutecznie sobie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem” Wyd. GWP
- Potter M., Jennings S. „Co się dzieje w mojej głowie? Jak zacząć z dzieckiem rozmowę o zdrowej głowie? Wyd. TADAM
- Ismail J. „Narysuję to, co czuję. Książka o uczuciach” Wyd. Nasza Księgarnia
- Strony www: https://dziecisawazne.pl/ http://agnieszkastein.pl/
Jacek Buczyński poleca:
- Martin L. Kutscer „Dzieci z zaburzeniami łącznymi” – ADHD, trudności w nauce, Zespół Aspergera, Zespół Toretta, Depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo Liber, Warszawa 2007. Opisane są w niej zasady diagnozowania i terapii tych zaburzeń. Rozdziały dotyczą różnych schorzeń i przybliżają czytelnikom przyczyny i objawy zaburzeń, ich wzajemny wpływ na siebie oraz sposoby leczenia.
- Paulina Chocholska, Małgorzata Osipczuk „Uzależnienie od komputera i internetu i dzieci i młodzież” Wydawnictwo: Hachette Polska, Warszawa 2009. Książka ta pomaga rozpoznać niepokojące objawy; wyjaśnia przyczyny uzależnienia; uczy, jak mądrze korzystać z komputera i internetu; zawiera ćwiczenia, które pomagają stać się nowoczesnym i świadomym rodzicem.
- Adele Faber i Eliane Mazlich „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”. Wydanie nowe rozszerzone. Wydawnictwo: Media Rodzina, Poznań, 2013. Autorka dzieli się z czytelnikiem własnym doświadczeniem oraz swoją wiedzą na temat dylematów rodzicielskich i dziecięcych emocji. Książka ta zawiera sposoby nawiązywania współpracy, skuteczności i nieskuteczności pochwał oraz kar. Ujawnia też przyczyny porażek wychowawczych i wskazuje sposoby ich uniknięcia. Są w niej ćwiczenia i wskazówki ułatwiające opanowanie sztuki komunikowania się z dziećmi.
- Ron Fry „Jak się uczyć” wydawnictwo: Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2016. Książka ta przedstawia rewolucyjny system nauki bogato ilustrowanymi przykładami, które są przydatne na każdym etapie nauki. Pomaga uczniom oraz tym, którzy po długiej przerwie wracają do nauki. Wpaja umiejętności, które będą przydatne również poza szkołą. Zawiera wskazówki, jak pomagać w nauce młodszym dzieciom. Zwalczać zmęczenie i znudzenie w trakcie nauki, najwięcej skorzystać z zajęć klasowych i wielu innych.
Joanna Anforowicz poleca:
- Jasper Juul, "Zamiast wychowania. O sile relacji z dzieckiem"
- Jasper Juul, "Życie w rodzinie. Wartości w partnerstwie"
- Jasper Juul," Być mężem i ojcem",
- Jasper Juul, "Być razem". Duński terapeuta opisuje prostym językiem, w jaki sposób być z dziećmi.
Anna Podhalicz poleca:
- Elżbieta Szwajkowska Witold Szwajkowski Marta Galewska-Kustra, Wierszyki ćwiczące języki, czyli rymowanki logopedyczne dla dzieci. Zbiór zabawnych rymowanek dostosowanych do poszczególnych etapów rozwoju mowy. Doskonała pomoc zarówno dla dzieci mających problemy logopedyczne, jak i dla tych, które dopiero zaczynają uczyć się mówić oraz tych, które chcą mowę doskonalić. Spodoba się też dorosłym, którzy lubią bawić się słowem. Książka zawiera informacje dla rodziców o wieku, w którym dziecko powinno umieć wymawiać poszczególne głoski. Zawiera także wiele ciekawostek i porad logopedycznych.
- Elżbieta Szwajkowska Witold Szwajkowski, Zabawy językowe, które ćwiczą mowę. Ćwiczenia i zadania wymagające jak najczęstszego używania danej głoski w odpowiednich kontekstach. Ćwiczenia wpisano w ciekawą fabułę, która sprzyja pobudzeniu uwagi i twórczego działania u dziecka.
- Marta Galewska-Kustra, Pucio. Uczę się: mówić. "Pucio. Uczę się mówić" to seria książek, puzzli i gier, której głównym bohaterem jest sympatyczny chłopiec - Pucio. Autorką książek i puzzli jest pedagog dziecięcy, pedagog twórczości oraz specjalistka w dziedzinie logopedii dziecięcej. Dzięki temu rodzice mogą mieć pewność, że nauka mówienia z Puciem opiera się na specjalistycznej wiedzy i wieloletnim doświadczeniu autorki w zakresie treningu mowy.
- Marta Galewska-Kustra, Z muchą na luzie ćwiczymy buzie, czyli zabawy logopedyczne dla dzieci. Uczę się wymawiać. Doskonała książeczka dla wszystkich dzieci, które mają problem z wymową poszczególnych wyrazów czy głosek.
- Dorota Sapela-Wiezorek, Bajeczki z Książeczki. Zestaw ćwiczeń i zabaw logopedycznych. Publikacja zawiera 11 opowiadań, które mają na celu usprawnianie narządów mowy. Jest adresowana do dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym, w normie intelektualnej, a także z niepełnosprawnością i zaburzeniami funkcji językowych (afazją, opóźnionym rozwojem mowy itp.). Po każdej bajeczce umieszczono obrazek do pokolorowania.
- Lucyna Jaroch-Połom, BAJECZKI LOGOPEDYCZNE – Zabawne historyjki usprawniające mowę dziecka. Bajki zebrane w tym zbiorze mają za zadanie pomóc dzieciom w wieku wczesnoszkolnym w opanowaniu poprawnego mówienia, szczególnie wypowiadania głosek s–sz, c–cz, z–ż, dz–dż. Bajeczki mogą służyć również rozwijaniu płynności ekspresyjnej dzięki wzbogacaniu słownictwa i kształtowaniu mowy dialogowej i opowieściowej. Ponadto usprawniają myślenie poprzez określenie związków przyczynowo-skutkowych.
- Małgorzata Kobus, Marzena Polinkiewicz, Zdania obrazkowo-wyrazowe. Bardzo ciekawy zbiór wyrazów, zdań i rymowanek. Zawarte w nich ćwiczenia mogą być wykorzystane zarówno do terapii dzieci, jak również osób dorosłych.
- http://www.glottispol.pl Strona zajmująca się edukacją, propaguje nowoczesne i skuteczne rozwiązania edukacyjne – system edukacyjny profesora Bronisława Racławskiego, powszechnie znany jako GLOTTODYDAKTYKA ojczystojęzyczna.
- Materiał językowy został dobrany tak, żeby obok utrwalenia głosek wzbogacać także zasób słownika biernego i czynnego.
W skład zestawu wchodzą:
- Zdania obrazkowo-wyrazowe. Materiał do terapii głosek k, ki, g, gi, h, hi
- Zdania obrazkowo-wyrazowe. Materiał do terapii głosek p, pi, b, bi, m, mi
- Zdania obrazkowo-wyrazowe. Materiał do terapii głosek r, l, li, j
- Zdania obrazkowo-wyrazowe. Materiał do terapii głosek s, z, c, dz
- Zdania obrazkowo-wyrazowe. Materiał do terapii głosek ś, ź, ć, dź
- Zdania obrazkowo-wyrazowe. Materiał do terapii głosek sz, ż, cz, dż
Ewa Szafraniec poleca:
- Leon Kaczmarek „Nasze dziecko uczy się mowy"- pozycja ta zainteresować może rodziców maluchów do 6r.ż. i nauczycieli przedszkoli. W przystępnej formie przedstawia prawidłowości rozwoju mowy oraz wskazówki, jak należy postępować, by dziecko opanowało mowę i co robić, gdy rozwój mowy przebiega z zakłóceniami. Książkę tę czyta się z przyjemnością.
- Zbigniew Tarkowski ,,Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy"- książka ta może zainteresować przede wszystkim nauczycieli. Zawiera ona unikalny w literaturze opis zaburzeń nie w sposób izolowany (każde zaburzenie oddzielnie), ale razem, tak jak jest to praktycznie (dziecko może mieć różne zaburzenia i trzeba na nie patrzeć wszechstronnie). Pozycja zawiera liczne przykłady, co powoduje lepsze zrozumienie przez czytelnika złożonych problemów dziecka i jego rodziny. Są tam opisy terapii i ich skutków dla dziecka teraz i w dalszej przyszłości.