Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Plan daltoński w przedszkolu

Plan daltoński w naszym przedszkolu

W naszym przedszkolu od lat realizujemy elementy planu daltońskiego. Co to jest? To praca polegająca na metodzie indywidualnej pracy dzieci. Autorką tego systemu jest Helen Parkhurst, amerykańska nauczycielka z przełomu XIX i XX wieku. Głównym jej celem było, aby nauczanie masowe zastąpić samodzielnym uczeniem się dzieci, pozwolić im uczyć się we własnym tempie i zachęcać do współpracy. Rolą nauczyciela zaś jest stymulowanie dziecka poprzez dawanie mu przykładów i krótkich podpowiedzi. Plan daltoński charakteryzuje się 3 równorzędnymi zasadami:

  1. Samodzielność
  2. Współpraca
  3. Odpowiedzialność

Założenia planu daltońskiego tworzą podstawy życia społecznego. To, czego dzieci nauczą się w przedszkolu czy w szkole, zaprocentuje w przyszłości. Jako członkowie dorosłej społeczności będą mogły wykazać się wiedzą i umiejętnościami. Nauczą się, że nie z każdym muszą się przyjaźnić, ale z każdym będą mogły i potrafiły współpracować.

W praktyce dokonujemy wizualizacji dziennych zadań. Dzięki temu dzieci uczą się planowania oraz czują się odpowiedzialne za ich wykonanie. Wiadomo, że to, do czego dochodzą samodzielnie, staje się łatwiejsze w zapamiętaniu. Jeśli zadanie jest zbyt trudne dla konkretnego dziecka, prosi ono o pomoc kolegów. W ten sposób dzieci w parach lub w małych zespołach uczą się współpracy. Nauczyciel też zawsze służy pomocą. W dziecku rośnie motywacja wewnętrzna, a to z procesu nauczania przeobraża się w proces uczenia się. Podczas nauczania według założeń planu daltońskiego nauczyciel bierze pod uwagę różnice wynikające z rozwoju dzieci. I tak, aby nauczanie i proces uczenia się były efektywne, dzieci muszą czuć się bezpiecznie. Nauczyciel wzmacnia wartość wychowanka. Aby dzieci mogły samodzielnie działać, muszą mieć poczucie niezależności. Musimy pamiętać o docenianiu każdego wysiłku dziecka, zachęcamy je i motywujemy do podejmowania kolejnych prób i osiąganiu celu.

W naszej codziennej pracy korzystamy z pomocy daltońskich, do których należą min.:

  • Kolorowe dni tygodnia
  • Zegar daltoński, który odmierza czas pracy na 5, 10, 15 i 30 minut
  • Tablica zadań
  • Tablica obowiązków (dyżurów)
  • Tablica par wyznaczonych na dany tydzień

Ważna jest również aranżacja przestrzeni. Dzieci muszą mieć dostęp do tablicy zadań, niezbędnych materiałów, które im udostępniamy oraz do kącików tematycznych. Elementy planu daltońskiego możecie Państwo wykorzystać również w domu. Można dziecku wytyczyć zadania na dany dzień, czy dla starszego dziecka na tydzień. Uczy to dziecko planowania własnej pracy. Nie ingerujemy w czas wykonywania tych zadań, a w określonym wcześniej terminie rozliczamy. Motywujemy dziecko, chwalimy i zachęcamy, aby zawsze dokończyło rozpoczęte zadanie.

 

Beata Sypułek

Tekst napisany w oparciu o:

  • Helen Parkhurst  „Wykształcenie wg planu daltońskiego”
  • Roel Rehner „Edukacja daltońska w przedszkolach”
  • Roel Rehner, Hans Wenke „Pedagogika planu daltońskiego”
  • Anna i Robert Sowińscy „Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński”