Dziecko w wieku przedszkolnym - aktywność ruchowa
Aktywność fizyczna jest szczególnie ważna u dzieci w wieku przedszkolnym, bowiem w tym czasie znajdują się one w fazie intensywnego wzrostu, wzmacniania i doskonalenia.
Występujące u dzieci pragnienie ruchu jest wyrazem podświadomej chęci zaspakajania tej potrzeby zapewnienia niezbędnego czynnika stymulującego rozwój. Dlatego aktywność ruchowa powinna być rozwijana już od najmłodszych lat.
Największy wpływ na prawidłowy rozwój dziecka mają rodzice i nauczyciele. Oni przebywają z dzieckiem najdłużej i są dla niego wzorami, przekazują wiadomości, umiejętności i nawyki. W przedszkolu i w domu uczy się ono nowych ruchów i doskonali zdobyte umiejętności. Nauczyciele i rodzice mogą i powinni, tak kształtować rozwój ruchowy dziecka, aby było zdrowe i sprawne.
Wykształcenie u dziecka w wieku przedszkolnym nawyku codziennej aktywności fizycznej wytworzy w nim potrzebę aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego, co będzie kontynuowane w dorosłym życiu.
Ograniczenie aktywności ruchowej jest zdecydowanie niekorzystne, gdyż opóźnia rozwój dziecka.
Cztery podstawowe funkcje aktywności ruchowej
- Stymulacyjną – pobudzającą cały organizm do prawidłowego rozwoju. Wysiłek fizyczny mobilizuje układ krążeniowo – naczyniowy (większa zapotrzebowanie na transportowane przez krew środki odżywcze i tlen powoduje szybsze krążenie krwi i wzmożoną pracę serca, które wzmacnia się i rozbudowuje), kostno – mięśniowy ( mięsnie wykonujące pracę zwiększają swój przekrój, objętość, siłę i sprężystość. Korzystne zmiany zachodzą także w kościach, gdyż ruch sprzyja ich mineralizacji), oddechowy (oddech przy wysiłku staje się głębszy i szybszy, a płuca muszą wykonać zwiększoną pracę), nerwowy (szybciej rozwijają ośrodki 2 mózgu zawiadujące ruchami, dziecko poznaje otaczający je świat, wzbogaca swoje doświadczenia, kształtuje pamięć i uwagę).
- Adaptacyjną – rozwijającą zdolność zaadoptowania się, czyli przystosowania organizmu do zmieniających się warunków życia: klimatu, temperatury, wilgotności, ciśnienia, warunków społecznych i materialnych, pracy, nauki, trudności dnia codziennego).
- Kompensacyjną – równoważącą bilans bodźców korzystnych i niekorzystnych działających na młody organizm.
- Korekcyjną – terapeutyczną stosowaną u dzieci z wadami postawy, otyłością, astmą czy niektórymi zaburzeniami układu krążenia.
DROGI RODZICU:
- Bądź dla dziecka przykładem - sam podejmuj aktywność fizyczną;
- Planuj i organizuj aktywność ruchową wspólnie z dzieckiem;
- Stwórz dziecku warunki do podejmowania aktywności fizycznej;
- Pozwól dziecku na samodzielny wybór rodzaju aktywności;
- Rozmawiaj, dowiedz się dlaczego dziecko lubi bądź nie lubi uprawiać sportu;
- Chwal za podejmowanie aktywności ruchowej;
- Doceniaj wysiłek dziecka, motywuj go do podejmowania dalszych aktywności ruchowych.
Opracowała: Danuta Jaworska
Bibliografia:
- Bednarek A. „Wybrane problemy zdrowotne w populacji wieku rozwojowego”.
- Bläsisus J. „3 Minuty ruchu”
- Owczarek S. „Gimnastyka Przedszkolaka”.
- Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”. Przewodnik dla nauczyciela.