KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Uwaga - nadwaga

Autor: Monika Wróbel / Ewa Dworzyńska /Joanna Woźniak

 

„Uwaga Nadwaga” – dietetycy alarmują

Otyłość to jedna z najpoważniejszych chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Jak wynika ze statystyk, skala problemu jest z roku na rok coraz większa. Z nadwagą walczą już nie tylko osoby dorosłe, ale także dzieci i młodzież.

Dlaczego wciąż tyjemy?

Jedną z najczęstszych przyczyn nadwagi i otyłości są nieprawidłowe nawyki żywieniowe, przekazywane w rodzinach z pokolenia na pokolenie. – Z naszego doświadczenia wynika, że większość osób, które zgłaszają się do dietetyka z problemem nadwagi, nie przestrzega podstawowych zasad zdrowego odżywania. Zapominamy o regularnym spożywaniu pięciu posiłków dziennie, pijemy zdecydowanie za mało wody mineralnej, chętnie sięgamy po wysokokaloryczne dania. A jeśli chcemy schudnąć, decydujemy się na restrykcyjne diety, niedopasowane do naszego organizmu, a tym samym nieprzynoszące trwałych efektów – mówi Zofia Urbańczyk, dietetyk z Centrów Naturhouse.

Każda kolejna próba odchudzania powoduje, że trudniej jest nam zrzucić zbędne kilogramy. Z prośbą o pomoc coraz częściej zgłaszamy się do dietetyków, niestety dopiero w chwili, kiedy metody podejmowane na własną rękę zawodzą. – Zdecydowaną większość osób odchudzających się pod okiem dietetyka stanowią kobiety (75-80%). Zauważamy także, że wzrasta liczba mężczyzn, którzy decydują się podjąć walkę z nadwagą. Do naszych Centrów zgłaszają się także całe rodziny, ponieważ problem otyłości coraz częściej pojawia się również wśród dzieci i nastolatków – dodaje Zofia Urbańczyk z Naturhouse. Błędne przekonanie rodziców o tym, że „z otyłości się wyrasta” oraz brak kontroli nad tym, w jaki sposób odżywia się ich dziecko, tylko potęgują skalę problemu. Brakuje również odpowiedniej edukacji dotyczącej zasad zdrowego odżywiania.

Ogólnopolska inicjatywa Naturhouse

Aby zwiększyć świadomość społeczną w kwestii prawidłowych nawyków żywieniowych i zachęcić Polaków do zmiany nawyków żywieniowych, sieć Centrów Naturhouse zainicjowała ogólnopolską akcję edukacyjną „Uwaga Nadwaga”. Na potrzeby kampanii stworzono również specjalną stronę internetową: www.uwaganadwaga.com, na której można znaleźć m.in.: wskazówki i porady dietetyków.

Otyłość wśród dzieci

Otyłość nazywana jest epidemią XXI wieku, obserwuje się globalny wzrost otyłości u ludzi bez względu na ich wiek. Zarówno lekarze jak i media alarmują, że zjawisko otyłości jest szczególnie niebezpieczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, gdyż zwiększa ryzyko występowania problemów fizycznych i emocjonalnych. Wiele badań wskazuje na to, że otyłe dzieci wyrastają na otyłych dorosłych, czego konsekwencją jest większe prawdopodobieństwo wystąpienia chorób dietozależnych, jak choroby układu krążenia, cukrzyca, osteoporoza, nadmiar masy ciała, nowotwory przewodu pokarmowego, niedokrwistość żywieniowa z niedoboru żelaza, próchnica zębów itp. Szybkie tempo życia, bogata oferta gotowych dań oraz spadek aktywności fizycznej kształtują niezdrowy styl życia (złe nawyki żywieniowe i bierne formy spędzania wolnego czasu). Utrwalone w dzieciństwie wadliwe nawyki żywieniowe powodują kształtowanie niekorzystnych modeli żywienia u dzieci, które kontynuowane są w dorosłym życiu. Ponieważ nie mamy możliwości manipulowania czynnikiem genetycznym (jednym z przyczyn otyłości), pedagodzy, lekarze, specjaliści zajmujący się otyłością dzieci koncertują się na profilaktyce w zakresie edukacji zdrowotnej. W szczególności budowaniu świadomości właściwych nawyków żywieniowych i zdrowego stylu życia.

Nieprawidłowa masa ciała niesie za sobą ryzyko rozwoju licznych zaburzeń zdrowotnych, oddziałujących negatywnie na jakość i długość życia. Częstość występowania nadwagi i otyłości wśród dzieci w krajach europejskich szacuje się na 10–20%, w Polsce liczba ta sięga 18%. Walka z epidemią nadwagi i otyłości prowadzona od najmłodszych lat życia dziecka to strategia przynosząca w perspektywie długoterminowej korzyści zdrowotne dla całej populacji. Szkoła i przedszkole obok rodziny stanowią następne istotne środowiska wychowawcze, na którym spoczywa obowiązek prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci. Realizacja szkolnej edukacji zdrowotnej podejmowana jest przez nauczycieli we współpracy z pozostałymi pracownikami szkoły, rodzicami oraz szeroko rozumianą społecznością lokalną. Wszechstronna edukacja zdrowotna ukierunkowana na walkę z otyłością i nadwagą powinna obejmować całą populację dzieci, z uwzględnieniem grup szczególnie narażonych. W przeważającej liczbie przypadków patogeneza rozwoju otyłości u dzieci wiąże się z nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi oraz niedostateczną aktywnością fizyczną, w związku z czym przedszkolne programy edukacji zdrowotnej ukierunkowane na zapobieganie występowania nadwagi i otyłości powinny skupiać się na tych dwóch najważniejszych, modyfikowalnych czynnikach ryzyka nieprawidłowej masy ciała: ruch i żywienie.

 

Żeby schudnąć nie trzeba kupować karnetu do klubu fitness. Nie trzeba nawet wychodzić z domu. Wykonując odpowiednie ćwiczenia odchudzające w domu, można z powodzeniem zrzucić zbędne kilogramy.

 

Ćwiczenia odchudzające w domu

Ruch, dieta oraz systematyczność to podstawa skutecznego odchudzania. Żeby zrzucić zbędne kilogramy nie musimy wydawać pieniędzy na karnet do klubu fitness. Nie musimy nawet wychodzić z domu. Wystarczy zaopatrzyć się w matę treningową i zacząć wykonywać ćwiczenia odchudzające w domu.

Trening odchudzający powinien składać się z ćwiczeń aerobowych, czyli wykorzystujących tlen do procesów metabolicznych. Trening aerobowy polega na długotrwałym i powolnym wykonywaniu ćwiczeń, przy zachowaniu odpowiedniego tętna.

Najintensywniej spala się tkankę tłuszczową na tętnie wynoszącym 60-70 procent tętna maksymalnego. Żeby określić tętno maksymalne, można posłużyć się następującym wzorem:

  • HRmax= 208 - 0,7 * wiek.

Przykładowo, tętno maksymalne kobiety w wieku 40 wynosi 180 uderzeń na minutę. Żeby ćwiczenia odchudzające były efektywne, czterdziestoletnia kobieta powinna w trakcie ich wykonywania utrzymywać tętno na poziomie 108-126 uderzeń serca na minutę.

Ćwiczenia na odchudzanie w domu - zasady

Trening odchudzający powinien składać z ćwiczeń spalających tkankę tłuszczową, trwających co najmniej pół godziny i wykonywanych na tętnie wynoszącym 60-70 proc. tętna maksymalnego.

Takie tętno można rozpoznać po tym, że w trakcie ćwiczeń jesteśmy w stanie prowadzić konwersację. Jeśli wykonywanie ćwiczeń utrudnia nam rozmowę, powinniśmy zmniejszyć tempo lub wybrać mniej obciążający trening.

Ćwiczenia na odchudzanie w domu trzeba wykonywać przez minimum 30-40 minut, ponieważ przez pierwsze 20 minut treningu organizm czerpie energię głównie z węglowodanów. Dopiero po 20 minutach zaczyna spalać tłuszcz.

Początkowo możemy wykonywać ćwiczenia dwa razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut, stopniowo zwiększając czas poświęcony na poszczególny trening, by po kilku miesiącach trenować przez co najmniej godzinę, 3-5 dni w tygodniu.

Jak zrzucić zbędne kilogramy i wyrzeźbić sylwetkę?

Z czasem do ćwiczeń aerobowych powinno się dołączyć ćwiczenia anaerobowe. Tego typu ćwiczenia wykonuje się na wysokim tętnie wynoszącym 80-90 procent tętna maksymalnego. Energia potrzebna do wykonywania tego rodzaju ćwiczeń jest pozyskiwana z przemian beztlenowych.

Innymi słowy organizm czerpie energie z glikogenu mięśniowego, a następnie z tłuszczu. Ćwiczenia beztlenowe budują masę mięśniową, wytrzymałość oraz wydolność, a także spalają tłuszcz.

Co ciekawe, w przypadku treningu aerobowego spalanie następuje w czasie wykonywania ćwiczeń, a w przypadku anaerobowego – po zakończonym treningu, w dodatku intensywniej. Zatem jeśli zależy nam na zrzuceniu zbędnych kilogramów i wyrzeźbieniu sylwetki, powinniśmy postawić na połączenie treningu tlenowego i beztlenowego.

Niemniej ćwiczenia beztlenowe wymagają od nas większej kondycji, dlatego osoby początkujące powinny zacząć od aerobowych ćwiczeń odchudzających, a po kilku tygodniach systematycznych treningów dołączyć ćwiczenia anaerobowe. Najlepsze efekty odchudzające można osiągnąć dzięki treningowi interwałowemu, czyli poprzez naprzemienne wykonywanie ćwiczeń tlenowych i beztlenowych.

Jak zrzucić kilogramy, ćwicząc w domu?

Ćwiczenia na odchudzanie w domu należy rozpocząć od rozgrzewki, która powinna trwać co najmniej 10 minut. Ciało można rozgrzać, wykonując wymachy rąk i nóg oraz krążenia nadgarstków, barków, głowy, bioder i stóp.

Po zrobieniu rozgrzewki można przejść do treningu właściwego. Oto przykładowy zestaw ćwiczeń odchudzających, które można wykonywać w domu:

  • ćwiczenie pierwsze: leżymy na plecach, uginamy prawą nogę, a stopę lewej nogi opieramy o kolano prawej. Dłonie splatamy pod głową. Ćwiczenia polega na jednoczesnym przyciągamy do siebie łokcia prawej ręki i kolana lewej nogi. W czasie wykonywania ćwiczeń, prawa noga powinna być zgięta pod kątem prostym. Robimy 10 powtórzeń i zmieniamy kończyny.
  • ćwiczenie drugie: podpieramy się na prawej ręce i prawej nodze, a lewą rękę i nogę prostujemy. Ćwiczenie polega na przyciąganiu kolana do brzucha i jednoczesnym przenoszeniu ręki na biodro. Czynność powtarzamy 10 razy i zmieniamy stronę.
  • ćwiczenie trzecie: kładziemy się plecach, nogi zginamy w kolanach, opierając stopy o podłoże. Ćwiczenie polega na unoszeniu bioder, w taki sposób, by uda i klatka piersiowa tworzyły linię prostą. Przytrzymujemy kilka sekund i opuszczamy biodra. Ćwiczenie powtarzamy 10 razy. Unoszenie bioder można urozmaicić, prostując jedną nogę.  

Ćwiczenia odchudzające w domu z YouTube

Bardzo popularnie w ostatnim czasie stało się wykonywanie ćwiczeń odchudzających w domu z YouTube. Wielu profesjonalnych trenerów nagrywa filmiki z własnymi autorskimi treningami i zamieszcza na swoich kanałach na platformie YouTube.

Trenerzy dokładnie tłumaczą, jak należy wykonać konkretne ćwiczenie, a także motywują do odchudzania. Dzięki filmikom instruktażowym mamy pewność, że wykonujemy ćwiczenia poprawnie i nie nabawimy się kontuzji. Ilość dostępnych na YT filmów z ćwiczeniami odchudzającymi sprawia, że każdego dnia możemy wykonywać inny trening i innym trenerem. Niektóre filmy instruktażowe obejrzało 6 milionów internautów.